vrijdag 29 mei 2015

zeefdrukken


Na hard werken is het zeefdruk seizoen weer gestopt..
Ik volg de cursus nu zo'n anderhalf jaar en vind het nog steeds
geweldig om te doen!
Fysiek, bewerkelijk,intensief en moeilijk, maar daardoor zooo leuk!
Het is echt een oud ambacht.

Vaak vragen mensen hoe het nu precies werkt.
Ik ga het proberen uit te leggen:

Je begint met een ontwerp.
Dat ga je per kleur uitwerken in zwart-wit, al het zwarte wordt straks
de kleur en het witte is transparant. 
We werken daarom ook op calqueer papier (overtrek papier)
of wanneer je een digitaal ontwerp maakt op sheets.



Je werkt met een zeefdruk in lagen, elke kleur is een laag.
Meestal begin je met de achtergrondkleur.
Elke kleur apart komt op een zeef.
De zeef wordt ingesmeerd met een lichtgevoelig materiaal,
daarop leg je je ontwerp. Dit alles wordt belicht ( bij ons zo'n 15 minuten)
meestal een kleur per zeef, soms twee.

Als de zeef lang genoeg belicht is geweest, spoel je het schoon met de hoge drukspuit.
Daar waar het zwart was op het ontwerp is het nu doorzichtig op de zeef.
Het drukken van de kleur kan nu beginnen ( wanneer er twee kleuren op 1 zeef staan,
plak je  1 kleur met plastic af.)

Van te voren heb je de gewenste kleur gemengd, je zeef afgeplakt, en je 
papier op de juiste plek gemarkeerd met stroken papier en tape.












En dan kan het drukken beginnen, hoe groter het oppervlak hoe moeilijker,
want de druk op de rakel moet overal gelijk zijn en constant blijven, en 
in een hoek van 80 graden.
In 1 keer meteen goed..




Wanneer je klaar bent met deze kleur (oplage bepaal je zelf) maak je alles 
weer schoon, ook de zeef.
Dit proces doe je voor elke kleur opnieuw..



Met uiteindelijk deze als eindresultaat!

 5 kleurendruk, oplage 9 stuks


 4 kleurendruk, oplage 10 stuks


 6 kleurendruk, oplage 18 stuks


 6 kleurendruk, oplage 10 stuks


 9 kleurendruk, oplage 9 stuks


 13 kleurendruk, oplage 14 stuks


7 kleurendruk, oplage 15 stuks


Ik wilde eigenlijk even stoppen, omdat het een vrij kostbare cursus is,
( en ik nog steeds werkzoekende ben..)
en omdat ik me weer wat meer op mijn fotocollages wil gaan richten.

Maar ik ga toch nog een keer door denk ik, hoop ik, de intentie is er 
in ieder geval zeker..
Omdat het zoo leuk is om te doen, omdat ik nog zo veel ideeen heb,
 en omdat de groep uit heel gezellige mensen bestaat!

;) Fijne dag!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten